LIDTFEDT.DK
Fedtenergispionen





Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!



I FØTEX kan man få et lille stykke værktøj, som kan lette ens kurs mod fedtfattig mad væsentlig. Fx. er det ikke nemt, at stå i en butik med ønsket om at vælge en Müsli, som er fedtfattig - for hvordan finder man den. Ingredienslisten på de fleste Müsli pakker har en inddeling, der ser ca. sådan ud:

Næringsindhold pr. 100g ca.: Energi: 1616 kJ (382 kcal), protein 6g, kulhydrat 60g, fedt 13g

Som du kan læse i vores hjemmesides afsnit om fedtenergiprocenten, så er de 13g. per 100 gram lig med fedtprocent på 13 - som IKKE er det samme som fedtenergiprocent. Man kan selv regne fedtenergiprocenten ud, eller få denne hjemmeside til at gøre det (se igen under fedtenergiprocent), men når man står i Brugsen, er det jo ikke så nemt at slæbe computeren eller en lommeregner med. Der er her, fedtenergispionen kommer ind

Fedtenergispionen er i praksis 2 skiver, som er sat sammen med en soldat i midten. Man kan dreje på de 2 skiver og derefter aflæse fedtenergiprocenten. Det nemmeste er naturligvis at finde en i FØTEX, som deler dem ud gratis, men hvis man ikke har nem adgang til en FØTEX har du mulighed for selv at lave en. Det kræver, at du har en printer, en saks, en soldat (sådan en dims til at lukke kuverter med - kan fåes på posthuset) og lidt håndelag

Først skal du printe 2 billeder ud. Nemlig den inderste skive og den yderste skive. Vær tålmodig når du vælger disse links. De består blot af billedet du skal printe ud i meget god kvalitet, så derfor tager det altså også noget tid, før de kan blive vist på skærmen.

Samlevejledning:
Begge cirkler skal skæres ud af papiret. På den inderste cirkel (den med gul kant) skal du skære de 3 grønne felter ud, hvor tallene 1,2 og 3 står med rødt. Denne cirkel skal så ligge oven på den anden cirkel, som du finder her

Når du også har klippet den ud, skal du sætte de 2 cirkler sammen (fx. vha. en soldat) i midten, så den øverste skive kan køre frem og tilbage over den nederste.

Brugsvejledning:

Hvis du ved, at en vares indhold af fedt er 5 gram per 100 gram og at der er 600 KJ per 100 gram, så skal du på den inderste cirkel i den gule ring finde tallet 5 (fordi der er 5 gram fedt pr. 100 gram). Det 5 tal skal du have til at stå ud for 600 (fordi der er 600 KJ per 100 gram) på den yderste cirkel. Nu kan man så i feltet, hvor der står FEDT% (det felt, hvor der før var et rødt 1 tal på grøn baggrund) aflæse, at produktet har en fedtenergiprocent på 31. Det var det - så nemt kan det gøres.


Hvis du også gerne vil kende energiprocenten på kulhydrater og protein i et produkt, kan det også lade sig gøre vha. fedtenergispionen. Anbefalingen fra sundhedsstyrelsen er max. 30% fra fedt, ca. 60% fra kulhydrater og min. 10% fra protein. Hvis vi tager det ovenstående produkt, hvor der var 5 gram fedt pr. 100 gram og 600 KJ per 100 gram, og tilføjer, at der er 20 gram kulhydrat og 4 gram protein per 100 gram, så kan vi bruge fedtenergispionen igen til at finde energiprocenten fra kulhydrat og protein.


Først vil vi finde energiprocenten fra kulhydrat. Der var 20 gram kulhydrat per. 100 gram. Nu finder vi i den gule ring 20 og placerer 20 overfor 600 på den hvide ring (fordi der stadigvæk er 600 KJ per 100 gram i produktet) og kan så i det felt, som hedder KULHYDRAT% (felt nr. 2) aflæse 58 - dvs. at 58% af energien fra produktet kommer fra kulhydrater.


Så prøver vi med protein. Vi finder 4 på den gule ring og placerer 4 ud for 600 på den hvide ring og ser i feltet PROTEIN% (nr. 3), at produktet har en protein-energiprocent på 11.


Dvs. at produktet har en energifordeling på 31% fra fedt, 58% fra kulhydrat og 11% fra protein (tilsammen 100%). Sundhedsstyrelsen anbefaler max. 30% fra fedt, ca. 60% fra kulhydrat og min 10% fra protein. Alt i alt så er produktet ikke helt skidt - men der måtte meget gerne være mindre fedt i. Hvis man er overvægtig og gerne vil slanke sig, skal fedtenergiprocenten gerne ned på under 25%.